Välkommen till jobbkällan!

Källan för dig som söker jobb

Restylane och Botox - Hjälp och mening med mitt yrke

Jag har en teori om att alla yrken är mer eller mindre betydelsefulla och just meningen med att arbeta med något man tycker om är det viktigaste. Självklart spelar lönen in men personer som bara jobbar för den 25:e kommer att byta så snart de får ett annat jobberbjudande.

Själv så drivs jag av känslan av att få hjälpa människor i sitt vardagliga liv och att trivas med sig själva. Människor som med årens lopp tack vare tiden och yttre omständigheter fått några fler rynkor och mindre elasticitet i huden med ”hängigare hud” som följd. Ni som gjort en ansiktsbehandling eller annan Hudvård innan vet vad jag pratar om. Botox och Restylane.

Restylanet är likt kroppens egen fukt och något man injicerar med en spruta där det behövs. Normalt sett är det läpparna man fyller med denna fuktighetsprodukt och den räcker ungefär några månader. Är det bara en seriös och legitimerad hudterapeut som injicerar Restylanet så är det helt ofarligt.

Botoxet är egentligen ett nervgift och ett av faktiskt världens farligaste gift. Drav injiceras bara extremt små mängder av nervgiftet och oftast är det rynkorna i pannan eller mellan ögonen som man behandlar med Botox. En behandling verkar likt Restylanet också i några månader.

Jag har idag säkert hjälpt ett 100-tal patienter med både Botoxbehandling och Restylanebehandling och ingen har hittills blivit besviken på ingreppen. Samtliga har varit enormt nöjda och glada och de har tackat mig vid massvis med tillfällen för att jag hjälpt dem att få tillbaka sin självkänsla. För mig är glädjen i patienternas ögon och tacksamheten i deras ord det absoluta kvittot på att man gjort någonting bra för en annan människa. Det för mig är meningen med mitt arbete.

Byta fasad, fasadrenoveringar

I veckan stötte jag på en duktig hantverkare som nischat sig inom byggbranschen. Egentligen heter företaget Fasadputs kakel och klinker men de har smart nog valt att arbeta med större projekt i områden som ger en bättre avkastning. Självklart så hjälper de privatpersoner och företag med att kakla väggar och lägga klinker på golv, men det som blivit en huvudsaklig uppgift är att renovera fasader. Det gör de genom att dels laga putsad fasad och dels byta enstegstätade fasader och göra dem till tvåstegstätade fasader. Vilket ger kunden både en snyggare fasad som höjer värdet på sikt, men även så sparar det energikostnader på vägen då huset eller byggnaden blir tätare på samma gång.

En annan synergieffekt är att det ger en helt underhållsfri fasad också vilket genererar och frigör mer tid som vi dagens samhälle verkar få mindre och mindre av.  

 

Vikten av att utbilda sig inom yrket - UGL, Ledarskapsutbildningar och Chefsutbildningar

Tänkar kring vikten av att ha bra chefer anser jag spelar större och större roll på företagen där jag har haft förmånen att arbeta på och på ganska nära håll analysera. Om inte kontorschefen besitter kunskapen i att leda sin säljkår framåt med rätta morötter, verktyg och arbetsmöjliheter så kommer det att hämma försäljningen på det ena eller andra sättet. Många gånger saknar cheferna ledarskapskompetenser och ledarutbildning och har satts på den positionen bara för att det var lättast och "billigast" att bara välja någon från säljgruppen. Inte sällan den bästa säljaren som får den chansen, vilket är konstigt då säljgruppen med automatik kommer att tappa försäljning såklart.

Jag anser att man istället ska välja den mest kompetenta och omtyckta säljaren isf och skicka honom på en UGL-utbildning. UGL som står för utveckling av grupp och ledare härstammar ursprungligen från Sveriges försvarsmakt. Man anser att UGL-utbildningar idag är en av Sveriges absolut mest populära och omtyckta ledarskapskurser. Dessa kurser kan både ledare inom såväl offentlig sektor som näringsliv ha stor nytta av att gå. Normalt sett så sker dessa ledarskapsutbildningar under 4-5 dagar och eftersom utbildningsdagarna oftast sträcker sig något längre än normala dagar så är de också i anslutning till en kursgård, herrgård eller andra övernattningsmöjligheter.

Om jag har förstått det rätt så är kostnaden om 15-20.000 kr en väl värd investering för hela företaget. Inte nog med att personen som går en UGL-kurs får en egen utbildning. Denne kan även ta med sig kunskaperna tillbaka till företaget och utbilda hela säljgruppen. I dessa kurser får man även en personlig insikt om hur man påverkar andra och hur man och hur man själv blir påverkad. En inre och djupare insikt i sig själv och sitt beteende som man med fördel kan ta med sig i många andra sammanhang i livet.

Möte med en städare

Stötte på en god vän till mig som arbetat som städare eller städerska i Borås i dryga 10 år. Ett yrke med arbetsuppgifter som alla mer eller mindre bör klara av, men som innebär stort ansvar, sekretess och punktlighet. Något som de flesta har svårt att uppfylla enligt honom. Oftast är det lågutbildade yngre tjejer som söker sig till dessa typer av arbete i väntan på sitt förväntade arbete. Ingångslönen är medioker och arbetsförhållandena är ibland ganska tuffa, beroende på om du mestadels arbetar med flyttstäd, kontorsstäd, hemstäd, företagsstäd byggstäd eller trappstäd. Just byggstäd innefattar oftast stora ytor där det är lätt att komma åt med stora maskiner medans flyttstäd är mer "noga" och är mer av en pedantisk insats. Det är mycket man ska tänka på när man städar hemmet för någon att visa upp. Allt ska vara skinande rent och inget får missas. Oavsett om det är bakom toalettstolen, kanterna på lådorna eller all smuts och damm som samlas på tavlor, elkontakter eller dörrkarmar så får de ytorna inte missas. Ironiskt nog så är den typen av hemstäd eller flyttstäd de städ som ger minst betalt men kan ge återkommande arbete i andra sammanhang om man gör det bra.

Under den dryga timmen långa mötet berättade vännen också lite saker och enkla knep man bör tänka på när man städar i sitt eget hem. Partikelfilter på dammsugaren och diverse rengöringsmedel beroende på vad och vilka ytor som ska bli rena tror jag de flesta har koll på, men att vikten av att stänga locket INNAN man spolar på toaletten hade jag mindre koll på. Nu är det något jag blivit fostrad till att göra och som sker naturligt varje gång toaletten fått sig ett besök, men jag har vid massvis av tillfällen varit hemma hos andra vänner och kollegor som inte anammar denna regel. Fakta är att bakterier både från kiss och bajs skvätter över 2 meter upp när man spolar om man missat att fälla ner locket innan. Om man tänker till lite så vad sitter normalt på ungefär 1 meters höjd i anslutning till toalettstolen?... Jo, både handdukar, hygienartiklar och värst av allt tandborstarna. Dessutom läste jag en artikel häromdagen där en lärd man sa att det är värre att lägga ut papper på toaringen innan man sätter sig på offentliga toaletter än om man inte gör det. Förvånansvärt kan tyckas, men anledningen var att just dessa bakterier frodas även på toalettpappret och att bakens hud inte tar upp bakterierna lika mycket som tex. ansiktet. Det gör att om man tar i pappret som man lägger ut och sedan kliar sig i ansiktet innan man tvättat händerna så är det värre än att bara sätta sig på toaringen direkt.

Så med detta sagt så är mitt råd att göra nedfällningen av toalettlocket till en vana och förvara framförallt tandborstarna på ett annat ställe. Man vet ju aldrig vilka gäster man har och vad de gör inne på ens toalett. 

Skillnaden på yrken och yrken

Min erfarenhet inom olika yrkeskategorier är begränsat till ca 10 men de flesta med liknande arbetsinsatser och prakiska sysslor. Om man bortser mina arbetserfarenheter från tonåren där jag bland annat praktiserade som målare och där mina huvudsakliga arbetsuppgifter bestod av att spackla spik- och skruvhål, slipa väggar och måla ytor som inte hade så stor betydelse hur resultatet blev och som kioskbiträde på en bensinmack där påfyllning av matvaror, oljor och biltillbehör stod på den dagliga agendan så är det andra yrken som jag har mer erfarenhet av.

Jag hade turen som direkt efter gymnasiet fick möjlighet att välja bland ett antal jobb. Mestadels därför att min gymnasieutbildning innehöll företagsekonomi, administration, marknadsföring, starta eget på programmet, men även tack vare min far som hade ett stort kontaktnät inom många olika branscher.

Jag tackade nej till både arbete som kassabiträde, lagerarbete och alltiallo på Mekonomen och lagerarbetare på klädföretaget H&M och deras huvudkontor vad gällde postorderverksamhet. Istället valde jag ett mindre klädgrossistföretag där jag hade möjligheten att utvecklas inom i stort sett alla arbetsuppgifter som ett litet företag innebär. De dagliga sysslorna bestod av att vara både ordermottagare, kundhanterare, innesäljare och orderplockare men även mer praktiska och utvecklande uppgifter som inköpare, kläddesigner, produktutvecklare och fältsäljare. Eftersom chefen oturligt nog blev sjukskriven redan efter bara några veckor fick man ta stort ansvar redan från första stund. Något som var skrämmande de första dagarna men väldigt utvecklande på sikt. 

Företaget blomstrade och dubblerade omsättningen på bara några år, men klädbranschen drabbades av en längre lågkonjunktur och tillsammans med att VD´n och ägaren blev sjuk så var företaget tvungen att vidta stora åtgärder och däribland göra sig av med i stort sett all personal och däribland jag.

Det öppnade dörren till att göra det som jag kommande dryga 15 år fick som arbetsplats, dvs att starta ett eget grossistföretag inom kläder och skor. Omställningen var inte stor med tanke på de ca 7 åren jag redan hade som arbetslivserfarenhet inom klädbranschen. Den största skillnaden var att jag nu fick ta ännu mer egna beslut och egna initiativ men att intäkterna istället hamnade hos mig själv och inte till någon arbetsgivare. Känslan av att själv påverka resultatet och arbetsinsatserna på vad, när och hur man skulle göra var både skrämmande men härlig. Fördelarna var många och åren väldigt roliga, den enda nackdelen var att arbetsdagarna och arbetsinsatserna verkade öka mer och mer som åren gick i takt med att ordrarna och omsättningen ökade. Ordet semester var något som definitivt inte var en självklarhet de sista åren och funderingarna om vad som var smart företagande kom lite då och då. 

13 år efter att ha startat klädgrossistföretaget berättade en av mina bättre vänner om hans arbetsplats och arbetsmetoder och vad man kunde tjäna på det. Orden internetmarknadsföring, SEO, sökmotoroptimering, konverteringsoptimering och Google Adwords var rena grekiskan för mig, men väckte en tanke om möjligheten att göra nytta åt företag som vill tjäna mer pengar på nätet. Att räkna ROI (return of investment) eller intäkt per investerad krona och applicera det inom i stort sett vilken bransch som helst lät väldigt lockande och intressant. Det var något helt nytt och spännande som jag aldrig hade stött på tidigare. Vi kom överens om att jag skulle testa arbetsrollen som säljare och att jag behövde gå några utbildningar för att lära känna produkterna som var skapade utifrån nyttan för företag. 

Första utbildningsdagarna innehöll så mycket konstiga ord och termer så det var svårt att hålla isär all information. Jag minns förkortningar som PPC (pay per click), CTR (click through rate), SEM (search engine marketing), PFP (pay for performance), PPA (pay per action), SEO (search engine optimization), ROI (return of investment), CRM (customer relationship management), CSS (cascading style sheets), RSS eller RSS-flöde (real simple syndication), GIR (vårt CRM), GLFC, (Google Lokalt FöretagsCenter), GMB (Google My Business), PLA (product listing ads) men även längre ord och fraser som Google Remarketing, Google Analytics, Google Maps, Google Displayannonsering, Google Shopping. Samtliga handlade i stort sett om ett gemensamt ord, dvs internetmarknadsföring eller digital marketing. Frågan blev bara hur ska man kunna få kund att förstå nyttan med allt man lärt sig?

Efter ett par månader kände jag mig säker på alla uttryck och ville testa det fysiskt och inte bara i teorin. Jag ett av mina första kundbesök, där personen mitt emot ifrågasatte i stort sett det mesta jag berättade om, men som efter dryga timmen sa: OK då. Jag kommer att bli din första kund om hälften av allt du sagt stämmer. Kunden arbetade inom hantverkaryrket som snickare, takläggare men gjorde även fasadputsning och fixade enstegstätade fasader till snygga och kvalitativa tvåstegstätade fasader. Problemet var bara att han saknade en hemsida. 2 veckor senare hade vi byggt en SEO-förberedd hemsida till honom, gjort sökodrsanalyser, tagit fram marknadsföringsstrategin för honom samt sökordsoptimerat hemsidan både onpage (på sidan) och offpage (inlänkningar till sidan). Allt gick som en dans och redan efter ca 2 månader kunde han se och märka av resultaten. Samtliga sökord vi arbetade med låg topp-10 på Google, vilket självfallet var enormt bra. Kunderna började att kontakta honom och jag förstod den verkliga nyttan med allt SEO-arbete.

Man kan säga att när alla åtgärder utförts för kunds räkning (både i exemplet och kommande) och man kunde räkna fram ett värde på vad alla insatser gav, öppnades det oanade möjligheter för kund likt Pandoras ask. Att med hjälp av Googles gratisverktyg Google Analytics efter avtalstiden kunna visa på den positiva förändring som det faktiskt givit och möjligheten att antingen på plats eller i mail märka kunds glädje för arbetsinsatsen, gav stor glädje i hjärta och själ och ett kvitto på att man gjort något bra.

Vänner och arbetskollegor som under de första åren frågade vilken skillnaden var på yrket som klädgrossist och att arbeta inom internetmarknadsföring, så hade jag två tydliga skillnader.

Att åka och besöka kunder med bilen full av kläder och skor (tillsammans med kollektionspåsar och klädställningar) som jag ville att klädbutikerna skulle köpa 4-6 gånger per år (beroende på årstid, utbud och försäljningstakt) var ganska enkelt. Kunden kunde känna, klämma, mäta, prova och i bland även testa varan över disk innan de köpte den. Nackdelen var att de flesta plaggen ändrade utseende flera gånger per år med tanke på årstider och trender. Varje gång man kom tillbaka till kund så var det samma visa och de ville alltid titta på varan först innan beslut togs. Dessutom så ville kund i åtta fall av tio pruta på varan om de sålt slut första leveransen, vilket var - i mina ögon - både förvånansvärt och tråkigt. Mer logiskt skulle en prishöjning vara på sin plats tycker jag.

Skillnaden var att med hjälp av en laptop åka till kund och visa upp möjligheterna med internetinvesteringar i olika kanaler och medier beroende på vilken bransch kunden verkade inom. Det blev betydligt svårare att påvisa det faktiska resultatet i och med att inget resultat kunde garanteras. Möjligheterna varierar stort beroende på en mängd saker. Bland annat vilken plattform hemsidan finns på, hur den är byggd, vad som går att ändra på hemsidan, när den är byggd, hur ofta den uppdateras, hur mycket information och text som finns och hur tilltalande den är (konverteringsvänlig) med mera. Dessutom styr kundens marknadsföringsbudget och marknadsstrategi mycket om vad man kan och bör göra. Eftersom allt detta bara är möjlighet och inget konkret att ta på (som kläderna var) så blir det mycket teori och gissningar. Självklart med beskrivande möjligheter och potential om allt "går som vanligt". Fördelen är när kund köper och man under och efter avtalstiden visar upp statistiken av allt arbete. Det gör att nästkommande period blir en "no-brainer" om att de ska fortsätta eller som oftast öka sin internetmarknadsföring. 

Kontentan är att det är lättare att sälja kläder första gången till kund då inköparen kan se, känna och klämma på produkterna, men kräver repetetiva insatser redan efter ca tre månader och i flera fall tillsammans med önskemål om prisreducering. Att sälja digital marknadsföring eller digital internetmarknadsföring gör införsäljningen betydligt svårare då effekten inte kan lovas, men att det är betydligt lättare att sälja igen eller öka på i stort sett obegränsat och glädjande nog med möjligheten om en betydligt högre prislapp också. Egentligen är det bara trovärdighet man säljer när man arbetar med digital marknadsföring, SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmarknadsföring) men det är också en stor del av tjusningen av att sälja det. 

 

Drömjobb finns det?

Att finna sitt drömjobb är det många som strävar efter under hela sin arbetskarriär. Många gånger räcker kompetensen eller utbildningen inte till och andra gånger är det tillfälligheter eller oturen som gör att annonsen om drömyrket går en förbi. Oavsett om man söker jobb inom marknadsföring, reklam, sälj eller kanske hantverkaryrket där bland annat målare, elektriker eller snickare ingår, så är det viktigt att gå på magkänslan och första intrycket när man gör sitt yrkesval.

Många hävdar att lönen är det viktigaste och största orsaken att man kommer hem med ett leende på läpparna. Personligheterna som nästan enbart lever efter den 25:e varje månad och som i bästa fall bara presterar det som krävs för att få lönen kontinuerligt.

Jag hävdar att ingen lön går upp mot trevliga arbetskamrater, skön stämning och en arbetsmiljö som gör att man trivs. Det gör att till och med meningslösa uppgifter och hårt jobb känns lätt och roligt. Små saker som att med ett leende på läpparna säga ”hej” på morgonen, ”hur mår du” och ”vi syns imorgon” gör mer saker med människan än vad man kan tro. Uppskattning, respekt och beröm är fler saker som får arbetskamraten att känna glädje och samhörighet och som utan att tänka på det presterar bättre.

Har man dessutom möjlighet att komma till ett nystädat kontor, fräsch inredning, rätt belysning (gärna mycket dagsljus), härliga växter och kanske lite ljuv bakgrundsmusik så är lyckan gjord. Tittar man på prislappen av ovan nämna saker, så förvånas man av hur lite det kostar och vad som faktiskt behövs för att skapa en trivsam arbetsplats. Det är ett drömjobb tycker jag.

Tankar inför jobbsökande

Viktigt att tänka på när man söker jobb är att sticka ut lite grann. Det kan handla om att alltifrån skriva på ett vattenstämplat papper till att ta exklusiva fotografier med häftig bakgrund som är iögonfallande. Skulle bilden kommunicera något om vad arbetsrollen handlar om så kan det vara ett stort plus och avgörande för rekryteringsbolag. I vissa fall kan uttrycket "less is more" också fungera riktigt bra. Varför inte bara skriva ett kort meddelande på en post-it lapp med en underfundig text och avsluta med en smiley. Den kommer säkerligen att gå hem hos rekryteringar inom kreativa branscher så som reklambyråer, Ad-byråer eller kanske webbyråer.

Ska man nå företag med affärsmodeller som mer riktar sig mot High End, så krävs det dock mer substans och smart textinnehåll med gärna genomtänkta bilder och miljöer. Känner man någon copywriter och någon som jobbat med digital marknadsföring så kan det vara en stor fördel i så fall. Det gör hela CV't vassare och sticker ut i mängden.